Een digitale escaperoom met AI: een kijkje achter de schermen
Het idee om een online escaperoom te bouwen met hulp van artificiële intelligentie (AI) komt tot stand tijdens de kerstvakantie van 2022 op 2023. Op het moment is voornamelijk ChatGPT een erg populaire AI, omdat hij in staat is om zeer gedetailleerde vragen heel uitgebreid te beantwoorden.
De laatste weken was er veel te horen, zien en lezen over de voortgang van AI. Wij merkten echter, dat mensen in onze omgeving zich nog weinig bewust van de mogelijkheden en toegankelijkheid van AI. Mede hierdoor, hielden een drietal vragen ons bezig: Hoe kunnen we mensen op een eenvoudige manier hiermee kennis kunnen laten maken? Zou een dergelijke AI dan ook in staat zijn om een online escaperoom te bouwen? En, zorgt dit voor een leuke ervaring?
Voordat we dit gaan uitzoeken is het eerst belangrijk dat we nagaan wat de AI wel en niet kan doen. Ondanks dat AI’s tegenwoordig heel veel denktaken van mensen kunnen overnemen, missen ze toch nog zeker belangrijke kennis waar nog steeds mensen voor nodig zijn. Zo is het voor een AI bijvoorbeeld erg lastig om tekst of getallen op een plaatje te krijgen als daar om gevraagd wordt. Dit komt voornamelijk doordat een AI het concept ‘taal’ niet begrijpt.
We hebben er daarom voor gekozen om afbeeldingen te laten genereren door DALL-E 2 en de verhaallijn zou gegenereerd moeten worden door ChatGPT.
Om optimaal gebruik te maken van de AI is het belangrijk om de juiste vragen te stellen. Hoe gedetailleerder de vraag, hoe beter de AI tot een goede antwoord kan komen. Echter moeten we ook rekening houden met het volgende probleem:nerzijds willen we de AI zo gedetailleerd mogelijk vertellen wat hij moet doen om tot een zo goed mogelijk product te komen. Anderzijds willen we de AI ook zoveel mogelijk zelf laten doen zodat het product daadwerkelijk (voor het grootste gedeelte) door een AI gemaakt is.
We beginnen vaak met een redelijk gedetailleerde vraag. Bij ChatGPT is het ook mogelijk om nog vervolgvragen te stellen. Hiermee kunnen we het verhaal enigszins finetunen, maar we spreken wel af om het aantal vervolgvragen te beperken, zodat we niet te veel invloed hebben op wat de AI ‘bedenkt’.
In het proces beginnen we met het genereren van de plaatsnaam voor de fictieve stad waar het verhaal zich gaat afspelen. Voor de plaatsnaam hebben we 10 namen laten genereren die beginnen met AI. We hebben gekozen voor AIden.
We laten drie verhalen genereren door de AI en vervolgens kiezen we het beste verhaal om verder op door te werken. Opvallend is dat de AI in elk verhaal eenzelfde soort structuur verwerkt. In alledrie de verhalen speelt een detective de hoofdrol en is er altijd een slechterik aanwezig. De detective probeert de slechterik te verslaan en uiteindelijk komt alles weer goed. We hebben uiteindelijk voor het enige verhaal gekozen met een vrouwelijke detective. Daarnaast speelt ook mee dat de andere twee verhalen erg focussen op het onthullen van een samenzwering, terwijl het plot van het definitieve verhaal iets eenvoudiger is. Dat lijkt ons beter zodat het verhaal voor de spelers tijdens het spel beter te volgen is.
We instrueerden de AI enkel om een kort verhaal te maken. Hierna stelden we vervolgvragen om het verhaal langer te maken of te verduidelijken. Bijvoorbeeld door de AI de opdracht te geven: ‘Make up a reason why Mia prosecuted the thieves.’
Nu de basis van het verhaal staat, is de volgende stap om het verhaal te gaan opdelen in verschillende hoofdstukken. Aan elk hoofdstuk kunnen we vervolgens een opdracht koppelen.
Het verhaal begint met het proberen te voorkomen van de diefstal in het museum. Hiervoor moeten de spelers de beveiliging van het museum hacken en proberen de dieven op heterdaad te betrappen. Als opdracht moeten de spelers een code kraken om de beveiliging te kunnen hacken. De puzzel onderliggend aan deze opdracht is volledig gegenereerd door ChatGPT. De afbeeldingen die bij deze opdracht horen zijn gegenereerd door DALL-E 2. Aangezien deze AI moeite heeft om tekst op afbeeldingen te plaatsen, is deze subtaak door onze grafisch vormgever uitgevoerd.
De dieven zijn al ontsnapt op het moment dat de detective en haar vrienden in het museum binnengedrongen zijn.
Het volgende deel van het verhaal focust op de route vinden naar een pakhuis in de haven waar de dieven zich schuil zouden moeten houden. Voor deze opdracht is de AI wel gebruikt om afbeeldingen te genereren, maar de opdracht zelf is opgezet door onszelf. We willen namelijk een deel laten maken door de AI en een deel door onszelf om te kijken of spelers kunnen onderscheiden welke opdracht door de AI is gemaakt en welke opdracht door een mens is gemaakt.
De kaart van de stad is gegenereerd door DALL-E 2. Dit algoritme kan allerlei soorten plaatjes genereren, maar heeft soms nog moeite met de details. De gebouwen in de stad lijken soms half ingestort en de wegen zijn regelmatig onduidelijk te zijn. Dit lijkt nog een beperking van de AI te zijn. Bovendien is het wederom zeer belangrijk om gedetailleerde vragen te stellen. Een vraag als: ‘Create a map of a fictional city’ zal nog niet het gewenste resultaat geven. Wanneer we het aantal straten en gebouwen proberen te specificeren wordt het al beter. Als we vervolgens ook nog vragen om het museum uit te lichten en een haven te maken krijgen we al een stuk beter resultaat. Hiervoor gebruiken we de opdracht: ‘Create a 3D map of a fictional city with at least 40 streets and 80 buildings including an old history museum and a harbour with a warehouse. Highlight the museum.’ Na enkele kleine aanpassingen is de afbeelding voor de tweede opdracht af.
We komen aan bij de laatste opdracht waar in detective Mia en haar vrienden het verlaten pakhuis moeten binnentreden om de dieven te ontmaskeren. Het pakhuis is alleen vergrendeld met een hek. De spelers moeten een sleutel vinden om het hek te openen. De spelers kunnen hints krijgen om de locatie van de sleutel te ontdekken. Deze hints zijn bedacht door de AI door hem simpelweg te vragen: ‘welke clues kun je bedenken om de locatie te laten ontdekken door de zoekers?’ Dit is uiteraard een vervolgvraag in een langer gesprek met de AI van ChatGPT. De AI geeft onder andere de volgende suggesties: laat een briefje achter met een code of cijfercode erop, of laat een briefje achter met een raadsel dat moeilijker is op te lossen. De AI kan meer details geven over hoe je dat raadsel dan kan maken, maar hij zal het nooit echt helemaal voor je gaan doen. Hij kan dus heel veel tips geven, maar uiteindelijk zal je zelf nog de opdracht af moeten maken.
Na het maken van deze online escaperoom met behulp van AI kunnen we een aantal conclusies trekken. Ten eerste is het overduidelijk dat de AI veel weet en het proces enorm kan versnellen. Tegelijkertijd heeft hij wel heel gedetailleerde vragen nodig. Wat je de AI niet meegeeft, zal hij ook niet zelf snel gaan verzinnen, tenzij je daar dan weer specifiek om vraagt. Ten tweede merken we dat de AI moeite heeft met het invoegen van tekst of getallen in een plaatje. Dit gaat dan specifiek over DALL-E 2. Ten derde valt het ons op dat ChatGPT goed is in het genereren van simpele verhalen, maar veel verhalen hebben wel eenzelfde soort structuur, waardoor we merken dat het de AI nog wel lichtelijk ontbreekt aan creativiteit. Anderzijds is het wel heel knap wat voor verhalen hij al weet te schrijven met minimale input. Daar komt bij dat de uitkomsten van ChatGPT ook nog redelijk goed te verbeteren vallen door vervolgvragen te stellen. DALL-E 2 heeft ook een soortgelijke functie. Je kan in een plaatje stukjes weggummen en vervolgens een nieuwe opdracht geven hoe het uitgegumde stukje ingevuld moet worden, maar deze functie werkt nog niet altijd naar behoren. Het was voor DALL-E 2 eigenlijk onmogelijk om een deur te maken in een gebouw op de 3D-kaart voor de tweede opdracht.
Al met al is het gebruik van AI voor ons, als spelmakers, zeker een aanwinst. Het proces van het maken van een online escaperoom wordt een stuk korter door gebruik van AI. De AI blijft echter wel een assistent; AI is handig voor de uitvoering van bepaalde taken, maar het hele denkproces is iets dat nog moeilijk aan AI kan worden overgelaten. De vragen die we stelden aan de AI moesten zeer letterlijk en gedetailleerd zijn, omdat de AI anders vaak niet snapt in welke richting er gedacht moet worden. Kortom, AI kan een goed hulpmiddel zijn voor allerlei projecten, zoals het maken van een online escaperoom, maar op het moment blijft het nog steeds zeer belangrijk dat er mensen betrokken zijn bij het proces.